Lähdin reilille ystävieni kanssa kesällä 2016. Aikaa reilistä on kulunut muutamia vuosia, mutta uskon, että tämän julkaisun tekemisestä voi silti olla apua juuri sinulle, joka olet suunnitellut tai haluaisit lähteä Interreilille Eurooppaan. Olen myös aiemmin tehnyt postauksen reitin suunnittelusta ja meidän reilin aikataulusta sekä etukäteissuunnitteluista. Kyseiseen postaukseen pääset tästä.

Mieti, paljonko rahaa haluat käyttää
Jos olette lähdössä reilille budjetimatka-idealla, kannattaa rahan käyttöä miettiä hyvissä ajoin etukäteen. Varsinkin jos matkustat isommassa porukassa, on hyvä miettiä yhteinen budjetti sille, paljonko rahaa käytätte ja mihin, jotta reissun päällä vältytään ylimääräiseltä harmilta.
Meidän reissubudjetti kokonaisuudessaan oli kahdelle viikolle 2000€. Tämä sisälsi kaiken muun paitsi reilipassin hinnan. Jäimme omalla reissullamme suunnilleen sen reilipassin verran miinukselle budjetista, joten koko matka kustansi noin 2000€. Tähänkin summaan voi toki vaikuttaa omilla valinnoilla ja esimerkiksi jopa sillä, matkustatteko Itäistä vai Läntistä Eurooppaa pitkin. Me valitsimme läntisen puolen, joka on tunnetusti paljon kalliimpi ja lännen puolella voi joutua tekemään paikkavarauksia juniin, vaikka mukana olisikin reilipassi. Lisäksi emme tinkineet esimerkiksi majoituksista vaan menimme ehkä hieman parempiin hostelleihin yöksi.

Mihin ja miten sitten kulutimme rahaa?
Me hankimme Interrail-passimme VR:n kautta ja matkamme kesti kaksi viikkoa. Reilipassien hintoja löydät täältä. Me otimme lipun, joka oli voimassa joka päivä kahden viikon ajan ja sisälsi paikat kakkosluokassa. Lippuja on erilaisia ja voit valita mieleisesi lipputyypin ja voimassaolon.
Reililipun lisäksi hankimme lennot etukäteen Helsingistä Roomaan ja Amsterdamista Helsinkiin. Lentoliput olivat melko halvat, sillä esimerkiksi Amsterdamista lensimme välilaskun kautta takaisin Suomeen. Lennot olivat kuitenkin yksiä kalliimpia yksittäisiä ostoja reilipassin lisäksi.
Päätimme suunnitella budjettimme hyvin etukäteen, jotta välttyisimme ristiriidoilta matkalla. Lisäksi osa meistä käytti matkan aikana esimerkiksi yhteistä ruokarahaa, sillä monesti etelässä ei pysty jakamaan laskuja, joten on helpompaa, jos on yhteinen ruokakassa, johon kaikki laittavat saman verran rahaa.
Ravinto – ruoasta päätimme sen verran, että pyrimme päiväkohtaiseen budjettiin, joka on maksimissaan 30€. Söimme kerran päivässä ulkona ja muuten ostimme evästä esimerkiksi junamatkoille sekä aamupalaa kaupasta. Osa ajastahan meni juurikin junassa istuessa, joten yksi kunnon ruoka päivään riitti varsin hyvin. Ravintoloista yritimme etsiä sellaisia vaihtoehtoja, joista saisi annoksen alle 20€. Muuten jokainen sai itse päättää mitä ostaisi, mutta yhteinen budjetti auttoi esimerkiksi ruokapaikkojen valitsemisessa.


Nähtävyydet – budjetoimme nähtävyyksiin koko reissun ajalle noin 50€/henkilö. Kävimme matkan aikana suurimmaksi osaksi vain ilmaisissa nähtävyyksissä ja päätimme etukäteen, minkälaisissa nähtävyyksissä halusimme käydä. Halusimme suunnitella reilimme melko tarkasti etukäteen, joten tiesimme esimerkiksi mihin olimme menossa ja koska. Tämä johtui siitä, että matkustimme Euroopan lomakuukausien aikaan, jolloin liikkeellä on myös muita matkailijoita, joten esimerkiksi hostellit saattoivat olla hyvinkin ruuhkaisia ja jäljelle jäivät ne ehkä epämiellyttävämmät tai vaihtoehtoisesti kalliimmat paikat.
Asuminen – tämä osio on ehkä reilin tärkeimpiä päätöksiä. Missä halutaan nukkua ja minkälainen asumus on kaikille kelpaava? Meitä oli reissussa neljä henkilöä, joten meidän oli esimerkiksi helppo varata kokonainen hostellihuone itsellemme. Päätimme, että budjetti oli hostellille 30€/yö yhdeltä henkilöltä. Tämä oli mielestämme sopiva hintaluokka hostellille, sillä hostellit ovat Länsi-Euroopassa hieman kalliimpia ja halusimme hieman tasokkaampia hostelleja. Hostellien lisäksi yövyimme halvoissa hotelleissa esimerkiksi Pariisissa ja Bordeauxissa. Mieleeni jäi kaksi hostellia, joita voisin lämpimästi suositella uudestaankin: Nizzan Antares Hostel, joka sijaitsee lähellä rautatieasemaa sekä Marseillen Vertigo Vieux-Port.

Kaiken tämän yhdessä päätetyn lisäksi jokaisella varmasti oli omanlainen budjetti esimerkiksi shoppailua varten ja muuta henkilökohtaisia ostostarpeita varten. Kuitenkin näistä asioista oli meidän mielestä hyvä sopia yhdessä etukäteen, jotta matka sujuisi sutjakasti. Toki joku voisi matkustaa vieläkin halvemmalla, mutta me näimme, että tämä oli meille paras. Tähänkään summaan ei päädytty hetken mielijohteesta vaan teimme paljon taustatutkimusta erilaisilta nettisivuilta ja muiden ihmisten ajattelemien budjettien pohjalta.
Sinua saattaa kiinnostaa myös:
Just luin kirja Interrail – muistoja. Haave reilistä on itänyt vuosia. Reitti kin jo tehtynä. Joku päivä se toteutuu. Pitää palata näihin stooreihisi silloin.
TykkääTykkää